Herkkä ihminen

by - 22.56

Netissä kietää tällä hetkellä herkkyystesti, jossa saa testata, onko erityisherkkä ihminen. Itse ihan mielenkiinnosta tein tämän testin, ja pohdiskelin vastauksia itsekseni. Testissä piti vastata jokaiseen väitteeseen joko "totta", jos väite piti paikkaansa ja "ei totta", jos väite ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Tässäpä siis meikäläisen vastaukset.

1. Huomaan helposti yksityiskohdat ja vivahteet ympäristöstäni
- En oikeastaan. Haluaisin kehittyä tässä !

2. Muiden mielialat vaikuttavat minuun
- Totta. Jos joku on kiukkuinen, saatan itsekin alkaa tiuskimaan ja kiukuttelemaan. Jos taas joku on surullinen, tulen itsekin surulliseksi ja alan miettimään surullisia asioita. Jos taas esimerkiks joku ystävistäni on ihastunut, voi mullakin lennellä niitä perhosia mahassa hänen puolestaan ja oon niin iloinen.

3. Olen yleensä hyvin herkkä kivulle
- Totta. Mun kipukynnys on todella alhainen, jonka vuoksi se tatuoinnin ottaminenkin on lykkääntynyt koko ajan yhä kauemmas ja kauemmas. Henkinen kipu sattuu kuitenkin eniten: saatan vatvoa ilkeitä sanoja ties kuinka kauan ja tiedostamattani kiduttaa itseäni niiden avulla.

4. Kiireisenä päivänä huomaan tarvitsevani vetäytymistä lepäämään, pimennettyyn huoneeseen tai johonkin, missä saan olla rauhassa ja ilman ärsykkeitä
- Totta. Muistan vuoden 2013 lopun, kun olin koko ajan töissä tekemässä pitkää päivää, ja sen jälkeen en halunnut nähdä yhtään ketään. Halusin vaan mennä omaan kämppään teemukin kanssa sohvannurkkaan viltin alle ja laittaa kynttilöitä palamaan. Se vasta oli rentoutumista parhaimmillaan !

5. Olen erityisen herkkä kofeiinin vaikutuksille
- Totta. Kaikki läheiset tietää, että jos mulle antaa kofeiinia, tulee pikkasen vilkas Henna. Tän takia en juokaan kahvia tai energiajuotavia enää kovinkaan paljoa. Paitsi silloin, kun pitää olla skarppina.

6. Rasitun helposti voimakkaista ärsykkeistä kuten kirkkaista valoista, voimakkaista tuoksuista, karkeista kankaista iholla tai läheltä kuuluvasta sireenin äänestä
- En. Voimakkaat tuoksut puistattaa mua, mutten mä niistä kuitenkaan rasitu mitenkään erityisemmin.

7. Minulla on rikas ja monimuotoinen sisäinen elämä (Helin lisäys: kuten vilkas mielikuvitus ja taipumus pohdiskella paljon)
- Totta. Mä oon haaveilijaluonne, ja pohdin ihan kaikkea aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa... Valitettavasti. Se on vaan parasta, kun antaa mielikuvituksen laukata ja mielen lentää. Viimeks haaveilin omakotitalosta ja Suomeen paluusta. Kaiken lisäks mä yritän parhaani mukaan tulkita mun unia, ja googletankin välillä niiden merkityksiä.


8. Minulle tulee epämukava olo kovista äänistä
- Totta. Jos musiikki on vähänkin liian kovalla, laitan sitä hiljemmalle. Vaikka sitä pitäis vain yhdellä palkilla hiljentää. Lisäks kaupassa pienten vauvojen itkeminen ja huutaminen tekee mun olon epämukavaks, ja meenkin aina kauas niistä (ei meinaa ettenkö tykkäis vaaveleista).

9. Liikutun syvästi taiteesta tai musiikista
- Totta. Mulle musiikissa on tärkeintä ne sanat. Joku biisi voi tuoda mieleen muistoja nuoruudesta, kun kuuntelin kappaletta yhä uudelleen ja uudelleen. Usein liikutun jopa kyyneliin, itkin sitten ilosta tai surusta. Tykkään myös taiteesta, vaikka valitettavan harvoin sitä tulee käytyä missään gallerioissa katsomassa. Lisäks pidän valokuvaamisesta, vaikka oonkin siinä ihan armottoman huono.

10. Olen hyvin tunnollinen
- Totta. Aina kouluaikoina mun kaverit kuvaili mua tunnolliseks ja ahkeraks oppilaaks. Tein aina kaikki koulutehtävät ajoissa ja palautin ne ajallaan. Edelleen omaan näitä piirteitä. Vuokralaisena maksoin aina vuokrankin ennen virallista vuokranmaksupäivää ja laskutkin tuli maksettua melkein heti niiden saapumisen aikaan.

11. Säikähdän helposti
- Totta. Tän takia mulle ei kannata näyttää mitään kauhuleffoja, kun säikähdän jo niiden lällyjen kohtausten takia. Harmi vaan, kun poikaystävä tykkää erityisesti tän genren leffoista...

12. Hermostun jos minun täytyy tehdä paljon asioita lyhyessä ajassa
- Totta. Päätöstenteko ainakin vaatii multa kauheita ponnistuksia, kun emmin esimerkiksi sitä, ottaakko kaakao vai latte. Ja jos tekemistä on paljon, kirjaan ne usein ylös kalenteriini, jotta muistan ne vielä sen sekunninkin jälkeen tehdä.

13. Kun ihmiset kokevat epämukavuutta fyysisessä ympäristössä, huomaan helposti mitä tulee tehdä jotta olisi viihtyisämpää (esim. muuttaa valaistusta tai istuimia)
- En. Oon sen verran mies näissä asioissa, että mulle pitää sanoa suoraan, jos on joku hätänä. Tietysti ihmisten ilmeistä voi jonkin verran nähdä, jos ei oo kaikki hyvin, ja pyrinkin silloin kysymään, mikä on ongelmana.

14. Ärsyynnyn kun ihmiset yrittävät saada minua tekemään liian monia asioita kerralla
- Totta. Mä en useinkaan osaa sanoa ei, ja siten nää kaikki hommat aina vaan tulee mun hoidettaviksi. Sitten kun tehtävää tulee liian paljon, ahdistun ja yritän parhaani mukaan selvitä niistä. Oon tässäkin asiassa vähän miesmäinen, sillä en herkästi kysy edes apua. "Mä itte"-asenteella on menty jo vuodesta -92.


15. Yritän kovasti välttää virheitä tai asioiden unohtamista

- Totta. Jos mä teen yhdenkin virheen, saatan vatvoa sitä ihan sairaan kauan ja kerrata sitä yhä uudelleen ja uudelleen ja miettiä, mitä oisin voinu tehdä toisin.

16. Pyrin aktiivisesti välttämään väkivaltaisia elokuvia ja tv-ohjelmia
- En. Mä tykkään toimintaleffoista, ja niistä nyt sattuu sitä väkivaltaa löytymään. Tosielämässä en siedä väkivaltaa.

17. Tulen epämiellyttävän virittyneeksi kun paljon asioita tapahtuu ympärilläni
- En. Tuun vaan entistä väsyneemmäksi, kun pitää tarkkailla niin montaa asiaa samaan aikaan. Töissä piti kyllä aina olla skarppina, sillä siellä tapahtu paljon asioita aina ympärillä.

18. Kova nälkä aiheuttaa minulle voimakkaan reaktion, haittaa keskittymistä tai mielialaa
- Totta. En pysty keskittymään yhtään, jos oon todella nälkäinen, ja saatan tulla hieman kiukkuiseksikin. Tosin en niin kiukkuiseksi, kun tää meiän nykyinen kämppis...

19. Muutokset elämässäni sekoittavat minua
- Totta. Mulla on tietyt rutiinit, joista poikkeaminen saattaa järkyttää mua. Esimerkiks tää opiskelupaikka Lohjalta sai mut ihan sekaisin, sillä olin rutinoitunut jo työntekoon ja Turussa asumiseen.

20. Huomaan ja nautin hienovaraisista tuoksuista, mauista, äänistä ja taideteoksista
- Totta. Tykkään kosketella erilaisia pintoja ja materiaaleja, ja esimerkiks vaatekaupoissakin mä vaan hipelöin niitä vaatteita.

21. Pidän tärkeänä järjestää elämäni siten, että vältän mullistavia ja kuormittavia tilanteita
- Totta. Toisaalta silti niitä kuormittavia ja mullistavia tilanteita sun elämässäs sattuu, eikä joihinkaan niistä saa aikaa edes varautua.

22. Kun joudun kilpailemaan tai suoritustani tarkkaillaan, tulen niin hermostuneeksi tai alan täristä, että suoriudun paljon huonommin kuin normaalisti

- Totta. Mua ahdistaa, jos joku tarkkailee mun tekemisiä. Esimerkiks työharjoittelussa ahdistuin, kun joku aina kyttäs mua olan takaa ja töissä kun mua koulutettiin, tein kaikki todella huonosti. Vaikka olisin ne osannut tehdä ihan oikein, en uskaltanut.

23. Kun olin lapsi, vanhempani tai opettajani pitivät minua herkkänä tai ujona
- Totta. Jokainen opettaja sanoi mua ala-asteella ujoks ihmiseks. Mä tykkäsin mennä massan mukana, enkä erottua niinkään joukosta. Vanhempanikin pitivät mua ujona ihmisenä uusia ihmisiä kohtaan. Nyt tilanne on hieman kuitenkin muuttunut.


Pisteet: 18/23

Olen siis erityisherkkä ihminen. Tämä ei sinänsä tullut yllätyksenä, sillä oon aina tienny olevani herkkä ihminen. Tosin erityisherkästä en tiennytkään. Lukeudun niihin 20%:iin ihmisistä, jotka ovat erityisherkkiä.

You May Also Like

2 comments

  1. Kiva postaus, mukava lukea millaisia tuloksia tästä kenellekin tulee. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia kovasti :) tykkään itekkin lukea toisten vastauksia tästä testistä !

      Poista