Oh Scotland, I miss you

by - 13.14

Tiistaina tuli kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun lähdimme kaverini kanssa vaihtoon Skotlantiin. Viidessä kuukaudessa mun elämä ehti muuttua kyllä melkoisen paljon. Mä oon erittäin onnellinen siitä, että uskalsin lähteä ja kokea jotakin näin upeaa ja mahtavaa.


Mä muistan, kun vuoden 2014 tammikuussa aloittaessani opinnot Laureassa niillä orientaatiopäivillä meidän kv-koordinaattorit Conrad ja Janika tulivat puhumaan meille vaihdosta. Siinä vaiheessa mun päässä vaan loksahti: jos mä ihan oikeasti lähtisin vaihtoon enkä vaan haaveilis siitä salaa. Sinä päivänä mä päätin lähteä vuoden päästä, yksin tai jonkun kanssa. Mun onneksi kuitenkin Marinalla oli samat suunnitelmat, ja heitettiinkin sitten sitä seuraavalla viikolla jo vaihtohakemukset etiäppäin. Maaksi valikoitui Skotlanti (Iso-Britannia), ja kouluksi University of the West of Scotland pienessä kaupungissa nimeltä Paisley. Hakemuksen lähettämisen jälkeen oltiin Marinan kanssa aivan täpinöissämme.

Muistan, kun en uskaltanut tästä kertoa mun vanhemmille ollenkaan tuossa alussa. :D Mä jotenkin pelkäsin, et ne torppais mun idean täysin. Mut miks ihmeessä ? Nehän on aina kannustanu mua tavoittelemaan unelmia ja elämään täysillä. Kerroinkin tästä aluksi vain hyville ystävilleni, joilta sain roppakaupalla kannustusta ja ihailua osakseni. Niiden johdosta mä innostuin tästä yhä enemmän ja enemmän, ja rohkaistuin vihdoin ja viimein syksyllä kertomaan asiasta vanhemmilleni ja sukulaisille. He näyttivät asialle myös vihreää valoa, ja käskivät pitämään hauskaa.


Ennen vaihtoonlähtöä tehtiin kaikki tarvittavat valmistelut: hommattiin asuntolapaikat, vaihdettiin valuuttaa, irtisanottiin Suomen kämppiemme vuokrasopparit, haettiin matkalaukut pölyttymästä. Nähtiin vielä kavereita mahdollisimman paljon ennen reissua.

Sitten se päivä koitti: 26.1.2015 klo 18:00 lähti lentokoneemme Helsinki-Vantaan lentokentältä, Amsterdamin kautta kohti Glasgow'n kansainvälistä lentokenttää. Ei vielä siinäkään vaiheessa ymmärretty, että lähdetään oikeasti johonkin pois viideksi kuukaudeksi. Astuessamme Skotlannin maan kamaralle vastassa oli iloinen joukko UWS:n opiskelijoita, jotka veivät meidät asunnoillemme.


Viiden kuukauden aikana koettiin ihan mielettömän paljon. Me reissattiin, tutustuttiin uusiin, ihan mahtaviin ihmisiin, opiskeltiin (skottimurre tosin oli välillä hieman vaikeasti ymmärrettävissä), kasvettiin. (Olenkin näistä maininnut teille täällä monet kerrat. :D) Paljon uusia kokemuksia rikkaimpina saavuttiin takaisin Suomeen kesäkuun alussa.

Tuun muistelemaan vaihtoaikoja lämmöllä ja haikein mielin. Jos olis mahdollista, lähtisin uudelleen vaihtoon koska vain. En tuu ikinä unohtamaan tätä reissua. Ikimuistoisin reissu ikinä, jonka olen tehnyt.

Vaihtoajastamme voit lukea lisää vaihtoblogistamme TÄÄLTÄ. Yrityslabran blogiin (josta olen vastuussa) on myös tullut juuri vastikään postausta aiheesta, voit lukea sen TÄÄLTÄ.


Rohkaisen kaikkia teitä tekemään jotakin, jota ette ole ennen uskaltaneet. Jotakin, josta olette todella kauan jo unelmoineet, mutta ette ole uskaltaneet ottaa sitä rohkaisevaa ensimmäistä askelta. Uskaltakaa, rohkaistukaa ! Tulette kiittämään itseänne vielä siitä hyvästä.

You May Also Like

0 comments