Laihuudestani

24.3.15

Tää on ollut mulla jo jonkin aikaa postausaiheena mielessä, mut en oo ikinä tätä saanut kirjoitettuun muotoon. Tää aihe on vaan pyöriny mun päässä, ja oon sitä siellä rakennellut kasaan. Oon pahoillani, jos joku tästä ottaa herneen nenäänsä, mut mä nään tän tällasena.

Mä oon ollut laiha koko pienen ikäni. Jo pikkutytöstä lähtien oon ollut erittäin laiha, ja syntyessänikin olin todella pienikokoinen. Oon koko pienen ikäni saanu kuulla asiasta, ihmiset on huomautelleet mulle tästä, "kun sä oot tollanen laiha, söisit jotain välillä" ja "onpas sulla tikkujalat, hyi olkoon !" Mä syön kuin hevonen, eikä se siltikään näy missään. Tää koko laihuus on mun geeneissä.




Mun äiti on nuoruudessaan ollut yhtä laiha kuin minä. Mua on haukuttu koko kouluajan, jopa anorektiseksi. Se on oikeesti satuttanu mua. Mä en oo anoreksikko, en bulimikko. Tää vaan yksinkertaisesti on mun geeneissä. Oon monet kerrat ajatellu, että oisinpa ees hiukan lihavampi, ettei nää luut törröttäis tällee koko ajan, kun ällöttää ihan hirveesti. Mut vasta nyt mä oon oppinu hyväksymään tän mun kehon just sellasena kun se on. Ei ne luut törrötä mitenkään, ne vaan sattuu olemaan enemmän pinnalla kuin muilla. Ja niille ihmisille tiedoks jotka mua on tästä laihuudesta piikitelleet: mä tuun lihomaan kyllä tulevaisuudessa.



Mua vaan ärsyttää ihan hirveesti, kun mediassa kaikkia laihoja haukutaan. Kyllä, tää yhteiskunta on mennyt niin sekaisin, että suosii laihoja ihmisiä, ja kyllä musta ois mahtavaa nähä joku vähemmän laihempi vartaloesikuvana. Mut onko niitä laihoja pakko haukkua ? Anteeks vaan, mä en ite tälle mun laihuudelle voi mitään. Mä oon monet kerrat halunnu olla lihavampi, että multa löytyis ees jotain muotoja, etten ois vaan tällanen hemmetin tikku. Tää ei oo mun oma valintani. Tottakai mä oon myös hyvin tyytyväinen, sillä mun nuoruus meni suht hyvin, ettei mua haukuttu niin paljoa mun painostani, että mulla ois mukamas ylimäärästä kehossani (haukkumiset johtu vaan ihan muista jutuista sitten). Yhtäläisesti ne laihuus-läpät satuttaa kuin ylipainoisille nuo ylipaino-vitsit. Joskus nuorempana ne haukut sai itsetunto-ongelmien kanssa kamppailevan Hennan mielen pahoitettua ja piti monta kertaa katsoa peilistä, oonko mä normaali vai en. Mun lääkärit sano aina, että mä oon aina ollut lievän alipainoisen kohdalla, en ikinä siellä anorektikon kohdalla. Joten mulla ei oo ollut ikinä mitään terveydellistä hätää tässä jutussa.

Mulle on jäänyt elävästi mieleen mun kouluterveydenhoitajan kommentti, kun meillä oli nää vuosittaiset tarkastukset yläasteella. Se ei siis tiennyt tästä mun geeniperäisyyslaihuudestani mitään, ja oli todella huolissaan, kun siihen vaa'alle nousin. Se vaan päätti, että "söisit jotain, nuori nainen, oot todella laihassa kunnossa !" Mä sille yritin selittää, muttei se mitään kuunnellut, ja nakkas kouraan ravinto-oppaita ja tietolehtisiä anoreksiasta ja bulimiasta. Lähdin sieltä vastaanotolta itku kurkussa. Sen jälkeen mua ei siellä hirveen montaa kertaa näkynytkään.



Mulla on ollut lukioajoista lähtien vatsaongelmia, jotka on oman osansa veroittanut tästä mun laihuudesta. Niiden takia laihduin ja sit taas lihoin takas ne kilot jne jne. Tällä hetkellä oon melkeen tavoittanut jo nuo mun alkuperäiskilot, joten terveempään suuntaan taas menossa. Nää vatsaongelmat on johtuneet tietyistä ruoka-aineista ja eniten ehkä kaikista: stressistä. Lukiossa kun sitä riitti yo-kirjoitusten saralla. Nyt mä kuitenkin osaan jo varautua näihin, ja saan nää oireet lääkkeillä kuriin.



Lukiossa kun itsetuntokin alko nousemaan takaisin kohdilleen, mä otin uuden asenteen tähän mun kroppaan. Mä aloin hyväksymään sen, että tää tulee olee mun kroppa eikä tää tästä mihinkään suuntaan tuu vähään aikaan muuttumaan. Ja sen, etten mä tälle mun laihuudelle voi mitään. Siitä lähtien oon osannu arvostaa tätä mun kroppaani, ja hyväksyin sen. Tätä tekstiä kirjoittaessani voin sanoa, että oon sinut oman kroppani kanssa, ja tän laihuuden. Vaikka joku uus tuttavuus mulle tästä huomauttaakin, osaan sen ottaa jo vastaan aikuismaisesti, enkä enää loukkaannu siitä, vaan selitän yksinkertaisesti sille syyn tähän laihuuteen. Ehkä tulevaisuudessa vuosien kertyessä minäkin saan niitä lisäkiloja vartalolleni. Niitä odotellessa. :D

You Might Also Like

4 comments

  1. Se on kyllä jotenkin outoa yhteiskunnassa, että laihuudesta voidaan sanoa miten tahansa, mutta lihavuudesta ei. Btw, hyvältä sä näytät :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, se on totta. Mua vaan kummaksuttaa aina tää juttu. :D Ja kiitos kovasti ! :)

      Poista
  2. Löysin tän sun blogisi ihan vähän aikaaa sitten ja oli pakko lukaista tämä postaus! Pystyn nimittäin ihan täysin samaistumaan tuohon kirjoittaamaasi tekstiin kun itse olen ihan samanlainen (oikeastaan vielä paljon houkempikin..) Olen käynyt täsmälleen noi kaikki samat asiat läpi kuin sinäkin ja tuo kaikki on niiin totta! olen saanut kuulla jo ihan tarpeekseni siitä että "syö tyttö hyvä, että kasvat edes vähän!" Ja ennen olin yhdessä työssä jossa yksi vanha asiakas sanoi minulle " Aiii hyvänenaika kun sinä olet niin hoikka! Oon minä elämäni aikana tavannut hoikkia ihmisiä mutta en todellakaan noin hoikkia kuin sinä!" tuon kommentin kuuluani olin ihan hiljaa ja pienen hiljaisuuden jälkeen vastasin vanhukselle että niin, tää kun on mulla geeneistä tullu niin en voi asialle yhtään mitään:D Mutta niinkuin sinäkin niin olen jo niin tottunut tähän ja pitää vain hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin on! Ja tuohon kolmanneksi viimeiseen lauseeseen haluan sanoa vielä sen että eihän meidän tarvii mitään alkaa selittää ihmisille miksi olemme laihoja! Se on ihan meidän oma asiamme jos tyypit eivät sitä ymmärrä niin se on voi voi .. :D Mut ihanaa kevään jatkoa sinulle! Olet mahtava ihminen mitä olen nyt sinusta lukenut täällä blogissasi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentistasi ! Ihana kuulla, että joku pystyy samaistumaan tähän mun tilanteeseen, ihana lukea sunkin kokemuksia tästä asiasta. :) Oot kyllä oikeessa, ei meillä oo mitään selittämistä miksi olemme tällasia kuin olemme, kun ollaan sujut itsemme kanssa. Jos se on jonkun ongelma niin olkoot :D Ihanaa kevään jatkoa myös sinulle, ja kiitos todella kovasti ♥

      Poista

Popular Posts

Recommendation

Doing good

Ootteko te tienneet tällaisesta jyväskyläläisestä yrityksestä kuin RIVA Clothing ? Mä törmäsin tuohon Norppa-huppariin some...

Exchange blog from Scotland