Last pieces

16.5.15

Vihdoin ja viimein saadaan nääkin vanhat kuvat ulos kaikki ! Uusia odotellessa, sillä lähetään huomenna meiän Manchester-Liverpool-matkalle. Jänskättää !! Vähän kyllä huolestuttaa tuon kokeen takia tää reissu, mut eiköhän siitäkin kokeesta läpi päästä. :D Kyllä, tuo tuli mun suustani.



Just eilen juteltiin, että mitä kaikkea täällä ollaan opittu. Meikäläinen on ainakin täällä oppinu relaamaan ihan kunnon kanssa, enkä enää silleen jaksa stressata jokaikisestä asiasta. Asioilla on tapana järjestyä. Mun kaikki kouluhommat täällä on menny sillä asenteella, että "kunhan tästäkin läpi pääsis ni oon todella tyytyväinen" - tiedä sitä sitten onko se huono vai hyvä asia ? Suomessa aina oli tavoitteena saada mahdollisimman hyvä numero kaikesta, ja varmaankin sit sama linja jatkuu syksyllä. Mahakaan ei oo vaivannut täällä niin paljon tänä neljänä kuukautena kuin Suomessa ja oon oppinu olemaan ottamatta joka välissä sitä pilleriä, jos vähänkin sattuu. Se kipu ja hassu tunne on yleensä menny itestään ohi. Katsotaan miten käy tämän kun palataan.



Itsevarmuuttakin on tullut täällä ollessa kartutettua. Se, kun on ollut pakko käyttää englantia, jotta pystyy kommunikoimaan ihmisten kanssa, on kyllä varmaan ollut sen takana. En usko, että kauheesti on englanti kielitaidolta kohentunut, mutta oon oppinut käyttämään sitä paremmin tilanteissa. En enää pelkää puhua sitä. Lisäks kun on just saanu vähän etäisyyttä tutusta ja turvallisesta ni on alkanu miettimään erinäisiä asioita ja ottamaan omia näkökantoja asioihin. On oikeesti joutunu ottamaan asioista selvää, eikä niitä ojenneta sulle valmiina.



Tietysti tää kokemus on myös avartanu mun pientä maailmaa vieläkin enemmän. Oon oppinu näiltä eri maasta tulevilta ihmisiltä eri asioita niiden omista kulttuureista ja jakanu omia palasia mun kulttuurista. Siinä jotenkin on sit ymmärtäny niitä paremmin. Ikuinen ihmetyksen aihe on se, että oikeesti melkein mitkään suomenkieliset sanat ei oo verrattavissa enkunkielisiin vastineisiin. Kuitenkin melkein jokasesta muusta kulttuurista suurin osa on ymmärrettävissä englannin kautta. :D Ollaan niin ernuja.



22 päivää siihen, että palataan Suomeen. Pitänee pikkuhiljaa ettiä niitä matkalaukkuja valmiiks. :D

You Might Also Like

4 comments

Popular Posts

Recommendation

Doing good

Ootteko te tienneet tällaisesta jyväskyläläisestä yrityksestä kuin RIVA Clothing ? Mä törmäsin tuohon Norppa-huppariin some...

Exchange blog from Scotland