Who I really am?

31.3.17

Luin taannoin postauksen Elisan blogista, jossa käsiteltiin identiteettiä. Elisa kehotti miettimään kolmea kysymystä, jotka liittyvät omaan identiteettiin:

"Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi? Vaikuttavatko muiden ihmisten päätökset tai mielipiteet valintoihisi? Tiedätkö, mikä on elämäsi seuraava askel?"

Olen ehtinyt pohtimaan tässä pienen ajan sisällä omaa identiteettiäni ja niitä asioita, mistä se rakentuu. Kuten Elisakin postauksessaan painottaa, ei ne ulkoiset seikat rakenna sitä sun identiteettiäs. 24-vuotias espoolainen myyjä kun ei minua määritä millään tavalla. Ne kaikki ulkoiset seikat muuttuvat koko ajan. Oma koulu-urani tuli päätökseen helmikuun lopussa, jonka jälkeen tuntui että olen ollut lähestulkoon tyhjän päällä siitä lähtien. Kolmen vuoden aikana turvauduin siihen kouluun, ja asetin tavoitteita pelkästään siihen nähden. Vaikka saavutus (valmistuminen) on suuri, tuntuu se silti kovin vähäpätöiseltä ja arvottomalta. Miksi? Tajusin tähän vastauksen: olen määritellyt itseni jo pidemmän aikaa pelkkien saavutusteni kautta.

Kuka siis oikeasti olen? Tähän olen pohtinut vastausta jo jonkin aikaa, jonka vastaus pikkuhiljaa alkaa muotoutumaan. Vielä on matkaa, mutta se ratkaiseva ensiaskel on otettu.


Palataan siis vastaamaan noihin alun kolmeen kysymykseen:

Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi? Rehellisesti sanottuna: en. On hienoa, että on taas "arki", joka rullaa, mutta en siltikään ole tyytyväinen siihen. Tekisi mieli paneutua kaikkiin mielenkiintoisiin juttuihin liittyen edeltäviin opintoihini ja niihin intohimon lähteisiin, mutta aika on rajallista. Tätäkin voidaan lähteä katsomaan eri kantilta: mitä sellaista voisin tehdä, jotta olisin tyytyväinen tähän ajankäyttöön? Priorisoida? Vaikka töiden jälkeen ei millään jaksaisi enää puurtaa ja ahertaa ylimääräisten hommien parissa, voisi sitä kuitenkin tehdä itselleen jonkinlaisen aikataulun ja paneutua sen perusteella näihin kivoihin juttuihin. Opetella käyttämään sitä uutta kuvanmuokkausohjelmaa tai opetella hieman lisää digimarkkinoinnista. Ottaa mallia muilta inspiroivilta henkilöiltä, antaa heidän kannustaa. Aikaa on vain 24 tuntia per päivä, mutta ihmeen paljon sitä silti saa siinäkin ajassa tehtyä! Jahei, en mä joka päivä töissä oo.


Vaikuttavatko muiden ihmisten päätökset tai mielipiteet valintoihisi? Aivan liikaa. Mietin liian usein sitä, mitä muut tästä asiasta ajattelisivat ja miten he siinä tilanteessa tekisivät. Ja jos jotakin kerron toisille ihmisille, olen usein se joka nöyrtyy. Mutta faktahan on se, että miksi mä alan muiden mielipiteitä pohtimaan kun se päätös vaikuttaa pelkästään mun omaan elämääni? Miksi mä tekisin niin kuin muut ihmiset haluavat mun tekevän, kun he eivät minun elämääni elä? Tästä tavasta olen kovaa vauhtia pyrkimässä eroon, sillä se saastuttaa pelkästään mun omaa pääkoppaani. Usein mietin, miten omat vanhempani reagoisivat useimpiin asioihin mitä päätän, mutta yleensä heiltäkin tulee se sama virsi: "Jos sä oot sitä mieltä niin go for it!" He tukevat mua kuitenkin, oli tilanne mikä hyvänsä.

Tiedätkö, mikä on elämäsi seuraava askel? Tiedän. Seuraava askeleeni liittyy oman alan töihin, johon olenkin ottanut jo ratkaisevan ensiaskeleen. Kesää odotellessa!

Instagram - Hemppe              Twitter - Hemppee             Snapchat - Hemppe             Pinterest - Hemppe 

Elisa posted about identity a while ago. She asked to think about three little questions: are you happy about how you spend your time? Does the opinions of other people affect your choices? Do you know, what is next step in your life? I started to think about my identity through these three questions. I'm not happy about how I spend my time now, but I realised I have to just priorise my things and time. All the opinions of other people affect my decisions far too much. I'm trying to get rid of this nasty habit. And I sure do know what is the next step in my life: get a job that I've studied for the last three years. First step has made toward this, now just wait for summer!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Recommendation

Doing good

Ootteko te tienneet tällaisesta jyväskyläläisestä yrityksestä kuin RIVA Clothing ? Mä törmäsin tuohon Norppa-huppariin some...

Exchange blog from Scotland